Det grønne køkken ved Madens Folkemøde

Madens Folkemøde og Visit Lolland-Falster går sammen om at trække gæster til Lolland-Falster

Foto: Sophie Due // Food Organisation of Denmark

Visit Lolland-Falster og Madens Folkemøde er indgået et partnerskab for at trække flere gastrointeresserede gæster til Lolland-Falster i forbindelse med Madens Folkemøde.

Et nyt partnerskab mellem Madens Folkemøde og Visit Lolland-Falster skal tiltrække endnu flere besøgende til Lolland-Falster under Madens Folkemøde. Partnerskabet fokuserer på en fælles markedsføring samt indsamling af data til at udvikle gæsteoplevelserne.

Hvert år afholdes Madens Folkemøde på Engestofte Gods for at sætte fokus på den danske madkultur og fødevaresystemer. Folkemødet samler både gastroturister, kokke, producenter og fødevareentusiaster til smagninger og en række events, der spænder fra workshops til paneldebatter.

"Vi er utroligt glade for, at Madens Folkemøde hvert år afholdes i vores område. Det er en fantastisk begivenhed, som trækker rigtig mange besøgende til. Derfor er det også naturligt, at vi indgår et samarbejde med Madens Folkemøde om at få flere gæster hertil. Lolland-Falster byder på smagsoplevelser og gastronomi i særklasse, og derfor glæder det mig, at vi i fællesskab kan sætte fokus på vores lokale smagsoplevelser, producenter og restauratører. Vi vil rigtig gerne, at flere får øjnene op for Lolland-Falsters madscene, og derfor er samarbejdet med Madens Folkemøde strategisk vigtig i vores arbejde med at øge kendskabet til vores gastronomi”, fortæller Lindy Kjøller, destinationschef hos Visit Lolland-Falster

Og Lolland-Falster kan smages på Madens Folkemøde. Lokale producenter og restauratører fra netværket MULD Lolland-Falster vil møde gæsterne med gode og lokale smagsoplevelser. Samtidig vil den årlige folkemødemiddag også smage af Lolland-Falster, når lokale restauratører serverer en menu bestående af lokale råvarer.

Hos Madens Folkemøde skaber samarbejdet også stor glæde:

”Vi er glade for samarbejdet med Visit Lolland-Falster, fordi de har et stærkt lokalkendskab og i fællesskab kan vi udbrede budskabet om Madens Folkemøde. Vores gæsteanalyser peger på, at en pæn del af gæsterne kommer rejsende fra andre dele af landet og overnatter i forbindelse med deres besøg på Madens Folkemøde. Derfor står vi stærkt ved at have en partner, som kan sikre, at vi får guidet gæsterne godt rundt i lokalområdet. Visit Lolland-Falster bidrager også på selve Madens Folkemøde med aktiviteter for gæsterne, så de kan blive inspireret til at komme igen”, fortæller Stine Lolk, direktør i Madens Folkemøde

Fælles markedsføring og datasamarbejde skal øge besøgstallet

Med partnerskabet går Madens Folkemøde og Visit Lolland-Falster sammen om at trække danskere til Danmarks sydligste øer i forbindelse med folkemødet. Ambitionen er at øge besøgstallet ved Madens Folkemøde, der i 2023 havde 10.000 besøgende, samt at få gæsterne til at blive lidt længere for at opleve mere af Lolland-Falster.

”Vi vil rigtig gerne gøre de mange besøgende opmærksomme på Sydhavsøernes gastronomi, oplevelser og attraktioner. Derfor kan gæsterne både møde lokale producenter og få smagsprøver, mens vi også står klar på Madens Folkemøde med vores infobil til at inspirere og guide de besøgende til flere spændende oplevelser på Lolland-Falster”, siger Lindy Kjøller.

Yderligere skal et datasamarbejde være med til at udvikle det smagfulde folkemøde. Indsamling af data skal bl.a. dokumentere besøgstal samt hvor gæsterne kommer fra. Indsigterne vil fremadrettet danne grundlag for markedsføringen og udvikling af Madens Folkemøde med henblik på at øge besøgstallet yderligere og skabe de bedste gæsteoplevelser.

Madens Folkemøde kan opleves d. 31. maj – 1. juni 2024 på Engestofte Gods.