Danmarks Maddestinationer 2.0
Udvikling af attraktive madoplevelser baseret på lokale råvarer og stærke samarbejder.
Danmark Maddestinationer 2.0 skal bringe flere turister tættere på lokale råvarer og smagsoplevelser gennem udvikling af madevents, og stærke samarbejder mellem restauranter og producenter.
Med Michelin restauranter, et kokkelandshold i den absolutte verdensklasse og en dansk madscene, der bygger på en stærk tradition for kvalitet, håndværk og lokale råvarer, er dansk gastronomi en styrkeposition og blandt de vigtigste ingredienser til at skabe vækst i dansk turisme.
Samtidig viser analyser, at turisterne rigtig gerne vil spise lokalt, når de er på ferie. Derfor skal de lokale smagsoplevelser bruges som et trækplaster til at få internationale såvel som danske turister til at holde ferie i Danmark.
Gennem projektet Danmarks Maddestinationer 2.0 skal dette potentiale udnyttes ved at udbygge og styrke gastroturismen. Der skal udvikles på i alt 18 nye og eksisterende madevents i Danmark, som giver turisterne mulighed for at få både lokale smagsoplevelser, møde de lokale producenter og opleve bymiljøerne. Der etableres stærke branchenetværk og -arrangementer med et mål om at styrke samarbejdet mellem restauratører og producenter, så de lokale råvarer kommer på bordet flere steder. Udvalgte virksomheder tilbydes yderligere faglig sparring, der skal være med til at styrke kvaliteten af deres madoplevelser.
For at turisterne kan finde de gode smage af Danmark, udvikles et digital kort, som skal synliggøre en række madoplevelser. Og samtidig skal madoplevelserne markedsføres internationalt, så flere turister i Tyskland, Norge og Sverige får øjnene op for den danske madscene.
Målet er at trække flere madinteresserede turister til Danmark, for at øge omsætningen ved events, hos restauranter og producenter såvel som hos overnatningssteder og attraktioner, når turisterne bliver i flere dage.
Danmarks Maddestinationer 2.0 er et tværnationalt projekt og samarbejde mellem 5 destinationer i Danmark. Bag projektet står Visit Lolland-Falster, Visit Nordvestkysten, Destination Limfjorden, Destination Sjælland, Destination Himmerland, Food Organisation of Denmark, Landdistrikternes Fællesråd og VisitDenmark.
Projektets 5 aktivitetsspor:
- Vi laver en strategi, der skaber et stærkt grundlag for at udvikle Danmarks Maddestinationer, laver en fælles kernefortælling og udvikler et tværnationalt digitalt kort, som skal synliggøre en række lokale smagsoplevelser.
- Vi udvikler på både nye og eksisterende madevents i samarbejde med de lokale turismeerhverv og -netværk.
- Vi skaber lokale branchenetværk og fødevaremesser.
- Vi sørger for kompetenceløft hos lokale virksomheder.
- I samarbejde med VisitDenmark markedsfører vi smagsoplevelserne på internationale markeder.
FaktaProjektperiode: 01.11 2024 - 31.10 2027 Projektet er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse med knap 6,9 mio. kr. og har et samlet budget på 13,7 mio. kr. Projektpartnere: Visit Lolland-Falster, Visit Nordvestkysten, Destination Limfjorden, Destination Sjælland, Destination Himmerland, Food Organisation of Denmark, Landdistrikternes Fællesråd og VisitDenmark |
Projektleder