Hesnæs strand surfboard fotokreditering Business Lolland-Falster

De grønne tyskere

Foto: Business Lolland-Falster

Die Grünes! Tyske turister vil opleve og mærke, at en destination er bæredygtig, når de besøger den.

For ca. 30% af de tyske turister - ca. 19 mio. potentielle rejsende - er miljø og bæredygtighed afgørende for deres valg af destination og rejseform. På et normalt år har tyskerne ca. 17 mio. overnatninger i Danmark. Det er ca. 70% af alle internationale overnatninger i Danmark. En tredjedel af den tyske turisme i Østdanmark, lægges på Lolland og Falster. Med Femern-forbindelsen kan dette kun blive større.

Det lokale er lig med den bæredygtige oplevelse

For tyskere er bæredygtighed mere end blot CO2-regnskaber. I et land, hvor man er særdeles bevidst om byers og industriens påvirkning af landskabet og om kulturarvens bestandighed, vægtes autentisk kultur og natur højt. For tyske turister er en autentisk, bæredygtig oplevelse den lille producent af lokale fødevarer (og som vitterligt har lokalt ‘terroir’), den uberørte og ikke-overrendte kyst og den spektakulære middelalderkirke i smukke omgivelser, hvor man ikke skal stå i kø med tusindvis af andre turister. Det er her, at lokale turismeaktører skal levere de efterspurgte oplevelser. For tyskerne er Norden ensbetydende med uspolerede landskaber med stor tilgængelighed og kulturmiljøer med en helt særlig atmosfære. Lolland-Falster har den særlige force, at det er dér Norden begynder for tyskerne - dér lige på den anden side af vandet, hvor historien og geologien har formet et landskab så markant anderledes, end hvad der kendes bare en kort køretur ind i Tyskland.

Værdi for pengene

Som turismeaktører på Lolland og Falster skal hver enkelt finde ud af, hvordan der bedst muligt kan bidrages til tyskernes oplevelse af dette syn på Danmark og lokalområdet. Som turistaktør er det vigtigt at erkende, at tyskere er meget forskellige. Deres mentalitet og blik på Danmark varierer betragteligt både på tværs af landet og i Nordtyskland, hvor de fleste turister kommer fra. Schleswig-Holstein hører f.eks. til blandt de fattige delstater, mens Hamburg er den allerrigeste. Hvis vi skal dykke ned i tyske målgrupper, synes der p.t. at være vækst i turister fra veluddannede børnefamilier af ‘grønne idealister’. Det er særligt hos dem, at oplevelsen af bæredygtighed og autenticitet står helt centralt. Derudover findes bl.a. ‘de rekreative kulturturister’, som søger kulturoplevelser i grønne omgivelser fremfor storbyens muligheder. De kender deres kulturhistorie, og de efterspørger herregårde, klassisk kunst og middelalderkirker. Derudover skal man huske, at der i Tyskland er nogle store målgrupper, som efterspørger outdoor oplevelser. Ca. 6 mio. tyskere er villige til at rejse efter lystfiskeri, og 35 mio. tyskere vandrer eller cykler i deres ferier. Her har steder som Lolland-Falster klare fordele i forhold til f.eks. Vestkysten. Disse turister betaler, hvad det koster for den helt rigtige oplevelse, men kun hvis den er spot on. Generelt er ‘Prieisleistungsverhältnis’ (‘value for money’) vigtigt for alle tyskere.

Du kan også læse om hvad de svenske, norske og hollandske turister efterspørger, når det kommer til bæredygtighed.

Gode råd til at arbejde med tyske turister

  • For tyskere er bæredygtighed også kulturelt betinget: Velbevaret kulturarv, måder at gøre tingene på, at være lokal, når man siger, man er det. Sørg for, at det kan opleves.
  • Tyskerne er et dannet folk: Danskerne efterspørger måske ikke middelalderkirker og herregårde, men det gør tyskerne. Sørg for at skabe oplevelser omkring den unikke kulturarv og husk at markedsføre den på tysk.
  • Det forjættede vand: Det, at kysten er så tilgængelig og uspoleret, er Danmarks fremmeste salgsvare til tyske turister. Få fat i de vandsportsinteresserede nicher i Tyskland ved at udvikle produkter og markedsføring specifikt til dem. Sørg for at skabe mere lettilgængelige maritime aktiviteter for alle de andre.

Del dine øjeblikke: