For ca. 30% af de tyske turister - ca. 19 mio. potentielle rejsende - er miljø og bæredygtighed afgørende for deres valg af destination og rejseform. På et normalt år har tyskerne ca. 17 mio. overnatninger i Danmark. Det er ca. 70% af alle internationale overnatninger i Danmark. En tredjedel af den tyske turisme i Østdanmark, lægges på Lolland og Falster. Med Femern-forbindelsen bliver dette kun større.
Det lokale er lig med den bæredygtige oplevelse
For tyskere er bæredygtighed mere end blot CO2-regnskaber. I et land, hvor man er smerteligt bevidst om byers og industriens påvirkning af landskabet og om kulturarvens forgængelighed, vægtes autentisk kultur og natur højt. For tyske turister er en autentisk, bæredygtig oplevelse den lille producent af lokale fødevarer (og som vitterligt har lokalt ‘terroir’), den uberørte og ikke-overrendte kyst og den spektakulære middelalderkirke i smukke omgivelser, hvor man ikke skal stå i kø med tusindvis af andre turister. Det er her, at I som lokale turismeaktører skal levere. For tyskerne er Norden ensbetydende med uspolerede landskaber med stor tilgængelighed og kulturmiljøer med en helt særlig atmosfære. Lolland-Falster har den særlige force, at det er dér Norden begynder for tyskerne - dér lige på den anden side af vandet, hvor historien og geologien har formet et landskab så markant anderledes, end hvad der kendes bare en kort køretur ind i Tyskland.
Værdi for pengene
Som turistaktører på Lolland og Falster skal I hver især finde ud af, hvordan I bedst mulig kan bidrage til tyskernes oplevelse af dette blik på Danmark og egnen. Som turistaktør er det vigtigt at erkende, at tyskere er meget forskellige. Deres mentalitet og blik på Danmark varierer betragteligt både på tværs af landet og i Nordtyskland, hvor de fleste turister kommer fra. Schleswig-Holstein hører f.eks. til blandt de fattige delstater, mens Hamburg er den allerrigeste. Hvis vi skal dykke ned i tyske målgrupper, synes der p.t. at være vækst i turister fra veluddannede børnefamilier af ‘grønne idealister’. Det er særligt hos dem, at oplevelsen af bæredygtighed og autenticitet står helt centralt.
Derudover findes bl.a. ‘de rekreative kulturturister’. De er turister, som søger kulturoplevelser, men hellere med stavgangsstængerne i hånden i grønne omgivelser end i en storby. De kender deres kulturhistorie, og de søger herregårde, klassisk kunst og middelalderkirker. Derudover skal man huske, at der i Tyskland er nogle store nicher. Ca. 6 mio. tyskere er villige til at rejse efter lystfiskeri, og 35 mio. tyskere vandrer eller cykler på deres ferier. Her har steder som Lolland-Falster klare fordele i forhold til f.eks. Vestkysten. Disse turister betaler, hvad det koster for den helt rigtige oplevelse, men kun hvis den er spot on. Generelt er ‘Prieisleistungsverhältnis’ (‘value for money’) vigtigt for alle tyskere.
Du kan også læse her om hvad de svenske, norske og hollandske turister efterspørger når det kommer til bæredygtighed.