Krenkerup Bryggeri

Det går rigtig godt

29.10.2024
Foto: Krenkerup Bryggeri

Første sommer med Lolland-Falsters nye koncept for gæste- og værtservice er gået over al forventning.

”Hvor skal jeg spise?” har Lolland-Falsters turister denne sommer kunne finde inspiration til hos 29 infopunkter og de utallige værter, der har stået klar til at guide gæsterne.

29 infopunkter er siden juni blevet etableret hos frivillige aktører såvel som lokale turismevirksomheder. Og løbende kommer der flere til, som ønsker at være en del af det netværk, der styrker den varme velkomst på Lolland-Falster.

Infopunkterne er udstyret med alt fra brochurer, cykelkort, Lolland-Falsters turismekatalog, touchskærme og QR-koder med link digitale guides, som gæsterne kan tage med på mobilen. Alle elementer inspirerer bl.a. til, hvor gæsterne kan spise, hvad de kan opleve og hvilken cykelrute der kan udforskes.

Hvordan er første sæson med det nye gæsteservicekoncept gået?

”Vi har haft en rigtig god oplevelse af vores turistinfo, som vi har etableret i vores portsalg. Vores gæster har sat pris på at finde inspiration, brochurer og andre lokale produkter. Når gæsterne bl.a. ser de lokale produkter, så falder snakken ofte på, hvor de producenter ligger. Og så har det været nærliggende at give dem en brochure eller turismekataloget med og sende dem videre ud i området. Så vores turistinfo har givet anledning til gode snakke mellem vores personale og gæsterne”, fortæller Louise Berling Bruun, kommunikationschef hos Krenkerup Bryggeri.

Også i Nysted har mange turister søgt inspiration til oplevelser:

”Vi oplever, at gæsterne er meget glade for Lolland-Falsters turismekatalog. Gæsterne tager gerne et eksemplar med for at blive inspireret til oplevelser. Vi kan ikke undvære det trykte materiale, for der er stadig behov for at få noget med i hånden,” siger Marianne Sahl Christiansen, Nysted Turistinfo, Galleri & Gaardbutik

Tager vi et kig på interessen for Lolland-Falsters turismekatalog har sommeren været en succes. 40.000 trykte eksemplarer var næsten revet væk allerede inden de sidste tyskere rejste hjem fra deres sommerferie i september.

Og blandt frugtplantager og vinmarker har gæsterne også været glade for at finde inspiration og få en god anbefaling til, hvad de kan opleve på Lolland-Falster.

”Det har fungeret rigtig godt med touchskærmen, som står frit tilgængeligt for gæsterne. Folk er rigtig gode til at bruge den til at finde inspiration til oplevelser, og så kan de tage brochurer med på vejen. Det er gået over al forventning med det nye setup, der fungerer rigtig godt som et add on til det værtskab og den service, vi giver i vineret”, fortæller Kim Staal, sales & logistic manager hos Frederiksdal Kirsebærvin.

Og fra et vineri til et andet. For flere gæster har denne sommer fundet vej til Østergaard Vinmageri.

”Vi har haft et stigende antal gæster denne sommer. Om det skyldes, at vores brochure er synlig flere steder end tidligere, er svært at sige, men vi har mærket en forskel. Og når gæsterne kommer forbi os, fornemmer vi tydeligt, at de søger den autentiske oplevelse og gerne vil snakke med et menneske. Rigtig mange spørger, hvor de skal tage hen og spise. Og når vi som lokale kan give nogle anbefalinger, så tager gæsterne rigtig godt imod dem,” fortæller Henrik Ploug, ejer af Østergaard Vinmageri.

Hos Golf & Fun Park har der omvendt manglet lidt gæster denne sommer. Men der er ikke noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. For det har givet Morten Andersen, ejer af Golf & Fun Park, lidt mere tid til at snakke med gæsterne.

”Jeg kan godt lide at tage kontakt til gæsterne – lige at høre om, hvad skal I lave, hvor skal I hen og hvad kunne I godt tænke jer at se. Jeg synes det er sjovt at høre, hvad folk gerne vil og allerede har planlagt – og så giver det mig mulighed for at nævne lidt flere steder, de kan besøge og opleve. For når folk har været hos os, skal vi sende gæsterne godt videre til den næste oplevelse,” fortæller Morten Andersen.

Det videre arbejde med at udvikle konceptet for gæste- og værtservicen er allerede godt i gang. Bl.a. skal QR-koderne, der giver adgang til de digitale guides, være tilgængelige mange flere steder på Lolland-Falster.