Online inspirationssøgning kræver digital gæsteservice
En digital tilstedeværelse skal være med til at sikre en god gæsteoplevelse og sende gæsterne rundt til flere oplevelser.
For at målrette og sikre den bedste gæste- og værtservice er det essentielt at undersøge, hvad der får gæsterne til at holde ferie i Danmark, og hvordan de finder inspiration til oplevelser både inden ferien, men også under ferien.
I forbindelse med udviklingen af destinationens nye gæste- og værtservice er der udarbejdet en rapport, som kortlægger danskerne og tyskernes rejsemotiver og adfærd, når de søger information og inspiration.
Rapporten dokumenter, at danskerne særligt holder ferie i eget land for at udforske naturen, slappe af og få lokale oplevelser. Tyskerne søger også mod nord for at opleve naturen, Danmarks smukke kyster og slappe af.
Inden ferien søger både danskerne og tyskerne inspiration via generelle internetsøgninger, overnatningssteders hjemmesider og personlige anbefalinger.
Når danskerne befinder sig på ferien, søger de inspiration til oplevelser ved generelle internetsøgninger, digitale kort, destinationers hjemmesider samt hjemmesider for attraktioner og seværdigheder. Samme adfærd finder vi hos tyskerne, som desuden er interesseret i hjemmesider med brugeranmeldelser. Som turismeaktør er det derfor vigtigt at opfordre besøgende til at dele deres oplevelse på eks. TripAdvisor, da dette kan være med til at trække nye gæster til.
Foto:Niclas Jessen
Gæsternes adfærd kalder på digital gæsteservice
Danskerne og tyskerne søger i høj grad inspiration til oplevelser via internettet, og derfor skal gæsteservicen også udbygges med digitale tiltag.
Visit Lolland-Falsters hjemmeside skal udvikles fra primært at være henvendt til gæster, der sidder hjemme og planlægger deres næste ferie, til også at omfavne de gæster, der befinder sig destinationen. På hjemmesiden skal det bl.a. være let at finde ud af, hvad der sker i form af aktuelle oplevelser og begivenheder. Hjemmesiden skal desuden være søgemaskineoptimeret på både tysk, dansk og engelsk, så Visit Lolland-Falster dukker op ved gæsternes internetsøgninger. Som turismeaktør er det også vigtigt at være søgemaskineoptimeret for at dukke op, når gæsterne foretager en søgning på internettet.
Tilmed dig kurset SEO, og bliv klogere på, hvordan du optimerer indholdet på din hjemmeside
Yderligere arbejdes der på en digital løsning, der kan tilgås via en QR-kode. Her vil gæsten finde guides til, hvad der er muligt at opleve i nærområdet, på hele destinationen eller ud fra om vedkommende har en, to eller syv dage til at udforske Lolland-Falster i.
”Når vi ønsker at udvide vores digitale setup, er det vigtigt for os at finde en løsning, der er simpel, brugervenlig for gæsten, og sikrer en let arbejdsgang for turismeaktørerne. Derfor skal den digitale løsning trække data fra bl.a. KultuNaut og GuideDanmark, som vi i dag arbejder med, og som aktørerne kender. Det betyder, at aktørerne fortsat kun skal opdatere ét sted for at informationen bliver leveret på alle platforme,” fortæller projektleder og social media manager hos Visit Lolland-Falster, Frederikke Krag Hansen.
Som et led i den digitale gæsteservice tilbydes infopunkterne en touchskærm, hvorfra gæsterne kan søge information og inspiration. Touchskærmen bliver også et redskab, hvorfra personalet kan få information om oplevelser på destinationen og et værktøj, som personalet kan henvise gæsterne til. Infopunkterne vil også have mulighed for at byde ind med indhold til touchskærmen. Det betyder, at der kan være en QR-kode på touchskærmen, som guider gæsten ind til en bordreservation i en restaurant, en oversigt, en gæstebog eller lignende.
QR-koder vil blive en stor del af konceptet Oplev Lolland-Falster, for at sikre sammenhæng mellem de fysiske infopunkter og det digitale. Ofte vil det kun være muligt at vise et udsnit af nogle oplevelser på printet materiale, og derfor skal QR-koder sende gæsten videre til bl.a. Visit Lolland-Falsters hjemmeside, hvor mængden af oplevelser vil udfolde sig.
Projektet om Lolland-Falsters gæste- og værtservice er støttet af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.