Digital gæsteservice mobil

Gode råd til sociale medier i 2024

Foto: BLF

Her får du 6 råd til at komme godt i gang med at bruge sociale medier i din markedsføring i 2024.

Sociale medier spiller en stadigt større rolle i virksomheders markedsføring, og rummer et stort potentiale for, at turister kan opdage dit produkt. For at lykkedes på de sociale medier, er det vigtigt, at du har lagt en klar plan.

I samarbejde med Lea Frydendal Hansen, Social Media Manager og konsulent hos Pajor, har vi samlet en række gode råd til, hvordan du kommer godt i gang med de sociale medier.

1. Opsæt klare mål

Opsæt en række mål for, hvad du ønsker at opnå med din tilstedeværelse på de sociale medier. Hvis du ikke ved, hvad du arbejder hen imod, så ved du heller ikke, hvornår du er i mål eller lykkedes med dit arbejde.

Målene giver dig dermed en retning at arbejde efter, fortæller om du er på rette spor og mulighed for at tilpasse dit indhold.

Du kan f.eks. have et mål om at øge antallet af følgere, din rækkevidde, engagementet (likes, kommentarer, delinger), salg af produkter, trafik til hjemmesiden med 10% frem til slutningen af 2024.

2. Definer din målgruppe

Start med at definere din målgruppe – hvem ønsker du at kommunikere til på de sociale medier?

Tag derefter et kig på, hvilke medier din valgte målgruppe bruger. Når du kender din målgruppe, deres interesser og de medier, de anvender, kan du bedre nå ud til dem med dit budskab.  

Du kan f.eks. tage udgangspunkt i VisitDenmarks markedsprofiler, og undersøge hvad der er vigtigt for de enkelte målgrupper, når de er på ferie

3. Skab autentisk og fængende indhold

Det er vigtigt, at opslagets visuelle del (video eller billede) er fængende, ellers scroller modtageren forbi. Tænk derfor nøje over, hvad der skal få modtageren til at stoppe præcis ved dit opslag. Dette gælder også i teksten. Den første linje skal fange modtageren og få vedkommende til at læse mere. Vær derfor kort, fængende og præcis i dit budskab.

Vil du have gode resultater, bør du skabe dit eget indhold. Du kan eks. tage et aktuelt billede af en is, der serveres, optage en video, hvor jeres oplevelser eller produkt er præsenteret - med andre ord, vis hvad modtageren får hos jer. Tilføj også gerne personlighed til dit indhold ved at bruge dig selv eller lade medarbejderne repræsentere din virksomhed i indholdet på de sociale medier.

4. Lav en plan

Det er en god idé at strukturere dit indhold til de sociale medier i en contentplan/kalender, så du skaber et overblik over dine aktiviteter. Det er vigtigt, at du holder dine følgere varme med løbende og fængende indhold, så du ikke bliver glemt. 

5. Nå længere ud med annoncering

Ønsker du at komme længere ud med dit budskab, kan du opsætte det som en annonce. Her har du to muligheder. Med funktionen "Boost" kan du skabe fine resultater, hvis formålet er at skabe interaktion, øge antallet af videovisninger eller opnå en stor rækkevidde. Ønsker du derimod, at modtageren skal klikke på et link eller foretage et køb, vil det være fordelagtigt at opsætte en kampagne i annonceadministrator. Her har du mulighed for at tilpasse din annonce til de forskellige formater (opslag, story, video mm.), der findes på de sociale medier. Du har også mulighed for at lave en såkaldt splittest, hvor du tester forskelligt annonceindhold og forskellige målgrupper mod hinanden for at nå de bedste resultater.

Vil du lære, hvordan du opsætter en annonce, kan du tilmelde dig kurset "Annoncering på Instagram og Facebook", hvor Lea Frydendal lærer dig at opsætte en annonce.

​​​​​​​6. Evaluer på dine aktiviteter

Analyser dine opslag og evaluer på, om de klarer sig godt i henhold til dine definerede mål. Har du et mål om at få flere følgere, men du over en periode med en aktiv indsats på de sociale medier ikke har fået flere følgere, bør du overveje, hvordan du kan justere dit indhold. Måske skal du ændre teksterne, bruge andre billeder, i højere grad bruge videoer eller benytte annoncering til at nå dine mål.

Når du analyserer dit indhold, kan du se hvilket indhold, der klarer sig godt. Lad dette indhold være retningsgivende for dit videre arbejde med at producere indhold til de sociale medier. Med andre ord er det vigtigt, at du evaluerer på dit arbejde, så du kan tilpasse indholdet ud fra, hvad der virker.  ​​​​​​​

Vi glæder os til at følge med i din rejse på de sociale medier i 2024!