Godstedlund restaurant

Grønne ambitioner

Foto: Ingrid Riis

Godstedlund på Lolland danner ikke kun ramme om hotelovernatninger, men byder også på møde- og konferencefaciliteter, egen restaurant og champagnebar.

Fælles for alt det, som udgør Godstedlund, er de to stiftere og ejere Esbern Juhl og Thomas Havskjærs fokus på at drive en bæredygtighed og inkluderende virksomhed.

Bæredygtig bevidsthed fra barnsben

Motivationen og ideen bag at gøre Godstedlund til en forretning, der har fokus på at nedsætte CO2-udledning og påvirkning af miljøet, kommer ifølge Esbern Juhl hjemmefra. Til trods for, at der var knap så meget fokus på den grønne omstilling, da han var barn, forklarer han, at det altid har ligget ham på sinde at passe på sine omgivelser. Derfor har Godstedlund også en ambition om, at gæsterne på stedet tager derfra med en følelse af at være blevet inspireret af de grønne tiltag. Her bliver der peget på, at man tit kan blive mødt med en generel opfattelse af, at bæredygtighed er besværligt og dyrt, og at det at ville dele sin viden hurtigt kan komme til at virke belærende. Derfor er det vigtigt for Godstedlund, at formidlingen sker på en måde, hvor man ikke risikerer at støde gæsten fra sig, men snarere inspirerer og viser vejen til, hvordan selv de mindste ting i hverdagen og på ferien kan gøres på en mere miljøvenlig måde.

Pas på greenwashing

Ifølge Godstedlund kan det virke som lidt af en jungle at orientere sig i, hvilke tiltag der i virkeligheden gør noget godt for kloden. Man kan risikere at hoppe på en ide, som virker god og tilmed også har en positiv signalværdi over for ens kunder, men som i virkeligheden ikke bidrager positivt til den grønne omstilling. Det placerer et stort ansvar på skuldrene af den enkelte erhvervsdrivende for at undgå det, man kalder greenwashing, altså tiltag som fremstår bæredygtige, men som ikke er det. Opfordringen fra Godstedlund er, at man er nødt til at undersøge tingene helt til bunds - der er ingen nem vej udenom. Og måske er der en god pointe i, at bæredygtighed ikke nødvendigvis er nemt. Faktisk skal vi passe på med at tro på de nemme løsninger, for reel bæredygtighed kræver noget af os. Det kræver, at vi gør os umage. Det kan nogle gange betyde, at man er nødt til at stille nogle svære spørgsmål og krav til sine gæster, samarbejdspartnere og leverandører.

Fra kartonemballage til toiletpapir

Den grønne omstilling er ikke gjort med ét slag. Det er mange - rigtig mange - bække små, der skaber en samlet virkning. Godstedlund har indført en række tiltag i den grønne omstillings navn. De har sat sensor på alle vandhaner på værelserne, som afhjælper vandspild. Her er det ikke kun en miljømæssig besparing, men også en økonomisk, man opnår som virksomhed. Der er også installeret vandsparer på toiletterne og i brusehovederne, og alt belysning er udskiftet til LED og styret af sensorer, så lyset slukker, når ingen opholder sig i fællesområderne. Et af de nyere tiltag er brugen af husholdningsartikler, der er fremstillet af genbrugsmaterialer. Det er bl.a. engangshåndklæder til køkken og toiletter samt toiletpapir, som nu er fremstillet af genbrugsmateriale. Senest arbejder Godstedlund med at få ansigtsservietter, som også er fremstillet af genbrugsmaterialer. Her bliver der anvendt leverandøren Lucart, som tilbyder produktløsninger, der skåner både træbestanden og CO2-udledningen. Rengøringsmidlerne er naturligvis Svanemærket og nogle af dem endda veganske af hensyn til både miljøet og gæsternes sundhed.

Men en ting er forbrug, indkøb og materialer. En anden ting er, hvad det er for en arbejdsplads man skaber. Her spiller FN’s verdensmål også en rolle for Godstedlund. Udover verdensmålene 12: Ansvarlig forbrug og produktion og 13: Klimaindsats, så er det særligt de elementer, som ligger i verdensmål 8: Anstændige jobs og økonomisk vækst omkring et godt arbejdsmiljø, som Godstedlund har taget til sig. Det er meget vigtigt for Godstedlund at være en arbejdsplads, som er inkluderende overfor alle mennesker, og at arbejdsmiljøet understøtter dette. Esbern Juhl mener, at vi i Danmark sagtens kan sætte mere skub på udviklingen inden for dette område. Men grundlæggende handler det om at sætte ind der, hvor man selv har en stærk motivation og lade det udvikle sig derfra. Det eneste man skal lade være med er ikke at gøre noget.

Gode råd fra Godstedlund

  • Gennemgå alle de materialer, producenter og leverandører din virksomhed anvender, og undersøg muligheden for mere miljøvenlige løsninger. Det er en lavthængende frugt og en forandring, som er hurtig at føre ud i livet.
  • Man kommer rigtig langt ved at få styr på sine vaner i form af indkøb, forbrug, affald osv. F.eks. er plastik mindre skadeligt for miljøet ved korrekt håndtering. Faktisk er plastik cirkulært. Spørg derfor din kommune, hvordan de håndterer dit plastikaffald, så du får det afsat og genbrugt korrekt.
  • Det er vigtigt at forholde sig kritisk til, om de tiltag, man laver, rent faktisk har en effekt, så man ikke laver greenwashing. Greenwashing skader den bæredygtige omstilling mere end det gavner, fordi det bestyrker skeptikerne i, at det hele bare er markedsføring og ikke en reel ambition om at gøre et godt stykke arbejde.
  • Undgå at benytte engangsservice som reklamerer med at være “bionedbrydelig”. I Danmark er der nemlig ikke mulighed for at kompostere disse produkter korrekt, og dermed bliver det brændt som affald. Gå efter anerkendte mærker som Svanemærket, Ecolabel og Cradle to Cradle.

Del dine øjeblikke: