Ravnsby Bakker

Millionbeløb skal gøre Lolland-Falster og Sjælland til tyskernes foretrukne feriedestination

Foto: BLF

Et nyt samarbejde mellem Visit Lolland-Falster og fire andre destinationsselskaber skal gøre Sydhavsøerne og Sjælland til attraktive feriedestinationer for de tyske turister.

Tyskerne er friluftsglade, sparsommelige og elsker det stille sommerhusliv. Eller stemmer det nu også?

Et nyt, storstilet projekt skal kortlægge, hvor godt vi egentligt kender den moderne tyske turist. Projektet hedder Strategic Marketing Alliance – Zealand (SMA-Z), og for første gang er Visit Lolland-Falster gået sammen med Destination Sjælland, Visit Fjordlandet, VisitNordsjælland og Visit Sydsjælland & Møn om et projekt af denne størrelse.

Der er flere åbenlyse fordele ved at gå sammen om dette strategiske udviklingsprojekt. Blandt andet at fem destinationsselskaber med fælles indsats og midler kan komme længere sammen end hver for sig, og at en fælles kernefortælling vil styrke landsdelens position i kampen om de attraktive, tyske turister. For én ting er sikkert: Turisterne tager ikke notits af kommunegrænser. Udover de fem destinationsselskaber er Erhvervshus Sjælland, VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme ligeledes en del af projektet.

”Med projektet kan vi for alvor komme i gang med at skabe et mere bæredygtigt turismeerhverv på Sydhavsøerne og Sjælland. Når den faste forbindelse mellem Tyskland og Danmark åbner i 2029, skal vi være klar til at øge antallet af tyske turister året rundt. Lige nu står Sjælland & Øerne kun for 5-10 procent af den samlede turismeomsætning i Danmark, og vi har et klart mål om at skrue op for dette tal”, fortæller Lindy Kjøller, destinationschef Visit Lolland-Falster.

Lolland-Falster er tyskernes første møde, når de krydser grænsen til Danmark, og derfor skal lokalområderne være i stand til at imødekomme tyskernes efterspørgsel. Det forventes, at antallet af tyske gæster, der krydser den dansk-tyske grænse, eksploderer, når Femern Bælt-forbindelsen åbner i 2029. Allerede i 2030 estimeres det, at regionen vil have 500.000 flere tyske overnatninger, hvilket er en stigning på 52 procent sammenlignet med 2019.

Projektet har et budget på lige over 15 millioner og løber fra sensommeren 2023 og tre år frem. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter projektet med i alt 7,7 millioner kr., mens de resterende millioner finansieres af projektdeltagerne.

Vi er meget glade for, at projektet er blevet godkendt. Nu kan vi trække i arbejdstøjet og fokusere op projektets tre indsatsområder i form af destinationsudvikling, forretningsudvikling og markedsføring. Vi skal analysere markedet og den nyfundne viden om de tyske turister skal bl.a. bruges til at målrette markedsføring og udvikle de turismeprodukter, som tyskerne efterspørger. Ambitionen er, at vi skal være top of mind hos tyskerne, når de skal vælge deres feriedestination.”, fortsætter Lindy Kjøller.

For den lokale turismevirksomhed kan det være en jungle at finde ud af, hvor der først skal sættes ind for at udvikle sin forretning. Derfor skal en række virksomhedsbesøg med konkrete initiativer være med til at udvikle og fremme de lokale turismeerhverv, således de er gearet til det tyske rykind.

Det indebærer helt lavpraktisk, at menukort og hjemmesider skal oversættes til tysk, at servicemedarbejdere skal kunne kommunikere med vores tyske naboer på deres modersmål, og at overnatning og oplevelsestilbud har den kvalitet, tyskerne hungrer efter. Derudover er der store ambitioner om at skærpe turisterhvervets bæredygtighedsprofil øst for Storebælt. Både når det kommer til transport, overnatning og alt derimellem.

Selvom SMA-Z projektet særligt kredser om de tyske turister, så formoder Lindy Kjøller også, at andre mellem- og sydeuropæiske turister vil få øjnene op for landsdelen.

”Projektet skal også være med til at tiltrække europæiske turister til vores område. Når Femern Bælt-forbindelsen åbner, bliver rejsetiden fra Tyskland til Danmark reduceret markant. Jeg forventer derfor, at turister fra resten af Europa også vil se, hvilke unikke oplevelser vi kan tilbyde på blandt andet Sydhavsøerne”, pointerer destinationschefen.

 

FAKTA

Hvem står bag SMA-Z?

Visit Lolland-Falster

Destination Sjælland

Visit Fjordlandet

VisitNordsjælland

Visit Sydsjælland & Møn

Erhvervshus Sjælland

VisitDenmark

Dansk Kyst- og Naturturisme

 

Hvor kommer midlerne til projektet fra?

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter Strategic Marketing Alliance – Zealand med 7,7 mio. kr. Projektdeltagerne finansierer den anden halvdel, således projektet i alt har et budget på 15 mio. kr.

Hvem skal jeg kontakte for at få en kommentar?

Lindy Kjøller, destinationschef Visit Lolland-Falster

+45 20 33 50 44

lk@visitlf.dk

 

Del dine øjeblikke: