Dodekalitten

Nyt projekt skal fremtidssikre en relevant og bæredygtig gæsteservice

Foto: Torfi Agnarsson

Over de næste tre år skal Visit Lolland-Falster i samarbejde med Destination Himmerland udvikle den lokale gæsteservice og de lokale turismeprodukter.

Projektet er døbt Tilbage til fremtiden, og sammen med Destination Himmerland, Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark skal Visit Lolland-Falster fremme en bæredygtig vækst i turismeerhvervet.

Samlet set har projektet et budget på over 3,8 millioner kroner, hvoraf Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilget 1,9 millioner kroner til projektet. En budgetramme, som skal bruges på at udvikle den lokale gæsteservice – både fysisk og digital – således turisternes samlede ferieoplevelse fremmes på de to destinationer.

Hos Visit Lolland-Falster og Destination Himmerland stiger overnatningstallet, men der er behov for at få turisterne til at opleve flere attraktioner og gøre brug af de tilbud, som begge destinationer tilbyder. Det nye projekt skal derfor understøtte udviklingen af den nuværende information, wayfinding, fortællingen om destinationerne og produkterne, således turisterne i højere grad inspireres til flere oplevelser. Hos Visit Lolland-Falster ser destinationschef, Lindy Kjøller, et stort potentiale i projektet:

“Når turisterne besøger os, skal vi guide dem bedre rundt mellem vores attraktioner og erhverv. Dette projekt skal understøtte vores målsætning om at skabe flere arbejdspladser og udvikle vores turismeerhverv, og derfor skal vi have gæsterne til at bruge flere penge på oplevelser”, siger Lindy Kjøller.

Målet med projektet er at tiltrække flere tyske turister, og for mange tyskere er bæredygtighed et styrende element i deres valg af feriedestination. Her skal projektet bidrage med en bedre og lettere tilgængelig information, som får turisterne til at vælge Lolland-Falster og Himmerland som rejsemål. Udviklingen i informationen skal også afspejle sig, når turisterne ønsker at finde spændende, lokale oplevelser inden for gastronomi, kultur eller lignende.

Projektet har ikke kun til formål at tiltrække tyske turister i højsæsonen. Der skal også ydes en indsats for at tiltrække flere danske turister uden for højsæsonen – de såkaldte skuldersæsoner.

Lige nu er der en udvikling i turisternes måde at finde information og inspiration om deres kommende ferie. Derfor skal turisternes informationssøgning og adfærd også kortlægges. Den nyfundne viden om bl.a. de tyske turister skal danne grundlag for, at Lolland-Falster og Destination Himmerland opleves mere sammenhængende, hvilket forudsætter et tæt og stærkt samarbejde med lokalområderne.

“Vi vil inddrage erhverv, partnere og frivillige i, hvordan vi skaber fremtidens gæsteservice. Vi kommer også til at tilbyde inspiration og undervisning, så vi i fællesskab kan styrke fortællingen om Lolland-Falster. Det handler om, at vi sammen skal nå ud til endnu flere af vores gæster og inspirere dem til at bevæge sig rundt på vores destination”, uddyber Lindy Kjøller.

Der venter et spændende samarbejde forude mellem Visit Lolland-Falster og Destination Himmerland, der begge har et stort ønske om at fremtidssikre en relevant gæsteservice og de lokale turismeprodukter. De to destinationsselskaber har desuden mange lighedstegn som unikke og smukke naturoplevelser, og derfor er der både viden og erfaring at hente hos hinanden.

Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilget 1,9 millioner kroner i støtte til projektet Tilbage til Fremtiden. På landsplan har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse godkendt støtte for i alt 55,8 millioner kroner, der fordeles på 13 turismeprojekter. Bevillingerne går til projekter, der fremmer den bæredygtighed, som er nødvendig for, at Danmark er en konkurrencedygtig og relevant destination for turister i fremtiden ­– både til gavn for dansk turismeerhverv og dansk økonomi.

 

FAKTA

Hvem står bag projektet

Visit Lolland-Falster

Destination Himmerland

VisitDenmark

Dansk Kyst- og Naturturisme

 

Kontakt

Lindy Kjøller, destinationschef Visit Lolland-Falster, tlf. 20 33 50 44, lk@visitlf.dk

 

Del dine øjeblikke: