Cykeltur: På Valfart gennem bronzealderen og Falsters højeste punkt

Lolland-Falster

0000 dummy

Kontakt

Turen går rundt om den tidligere Vålse Vig og byder på et friluftsområde med Falsters højeste punkt: bronzealderhøjen Bavnehøj, en berømt valfartskirke og et flot udsyn over det inddæmmede område

1. Ved Nørre Vedby krydses den store landevej Storstrømsvej via en cykeltunnel og der køres ad en grusvej op på Møllebanken og Helene Stranges Plads.

Helene Strange var forfatter og folkemindesamler med rod på Nordfalster. Her er der toilet, madpakkehus og bord/bænke m.v.

2. Der fortsættes tv. ad Nr. Vedbyvej, hen til en afkørsel til Bavnehøj Fritidsområde. Området her er dels fungerende grusgrav, dels et kommunalt fritidsområde med stier, shelterpladser, en labyrint og flere hytter samt informationer om området. Der er toilet ved p-pladsen. Kør th. ad grusvejen gennem fritidsområdet og ud ved den lille vej Bavnehøjen.

3. Kør derfra th. ad Nr. Grimmelstrupvej og th. igen i T-krydset mod Nr. Vedby Kirkevej og følg vejen th. efter kirken.

4. Vejen bliver Gårdrækkevej, der følges tv. og krydser landevejen.

5. Drej tv. og fortsæt sydpå ad Bjergvej helt ned til Øster Kippinge. Her drejes til højre ad Kippingevej. Gør stop ved Kippinge Kirke, der i middelalderen var en kendt valfartskirke fordi den ejede nogle dråber af Kristi Blod. Kirken er åben i dagtimerne og indeholder bl.a. mange interessante kalkmalerier. Fra kirken er en flot udsigt over Vålse inddæmning og man kan let forestille sig, hvordan det var, da vandet gik helt op til kirken. Inddæmningen er opdyrket, men stort set uden beboelse.

6. Kør videre til Vester Kippinge og drej th. ad Egensevej til Vålse. Vålse er en af Falsters største vejfortebyer. Forten var en åben plads midt i landsbyen med kirke, præstegård, kro og gadekær, den er i dag helt bebygget.

7. Midt i Vålse drejes til højre ad Vigvej og derefter til venstre ad Dæmningsvej. Man kører på dæmningen der blev bygget da man tørlagde vigen. Der er skilte med information om inddæmningen på stedet.

8. Fortsæt ad Sortkammervej tilbage til Nørre Vedby.

Vidste du, at du kan se denne rute og mange flere naturoplevelser i app’en ”Naturlandet”. App’en kan hentes i App Store eller Google Play. Al information er tilgængeligt på dansk, engelsk og tysk – App’en er GRATIS

Adresse

Lolland-Falster

0000 dummy

Facilities

Cykelture

Måske også interessant for dig: