Gå til indhold
©  Foto:

Dobbeltsyner. Særudstilling på Fuglsang Kunstmuseum fra 1. juli

Dobbeltsyner. Ingemann Andersen i Danmark og Italien

Særudstilling på Fuglsang Kunstmuseum 4. februar – 28. august 2022

Fra Lolland til Amalfi

Livet igennem fandt billedkunstner Ingemann Andersen (1929-2007) sine motiver i de nære omgivelser - mennesker, arkitektur, natur. De omgivelser fordelte sig på to hjemstavne: Det flade Lolland, hvor Andersen voksede op mellem marker og skov og vendte tilbage til som ældre, og den bjergrige Amalfikyst i Italien, hvor han boede på klosterrefugiet San Cataldo gennem tre årtier.

Ingemann Andersen arbejdede i mange medier, men udfoldede sig især suverænt som grafiker - både teknisk og æstetisk. Det er navnligt med sine træsnit i både sort-hvid og farve, at Andersen virkelig udmærkede sig, og fx hans landskaber ligner ingen andres; Dels så uvirkelige drømmesyn, dels så nærværende, at man næsten kan smage, lugte og høre dem.

 

I Fuglsang Kunstmuseums forårsudstilling dykker vi med ’Dobbeltsyner’ ned i Andersens 70 års kunstneriske produktion, og tager fat på den dobbelthed, der kendetegner hans virke.
Det gælder den frugtbare udveksling mellem motiverne fra gården i Danmark og klostret i Italien, så den ene hjemstavns former, farver og mønstre uventet minder om den andens.

Det handler også om, at den akademiuddannede kunstner nok havde skitseblokken med sig på tur, men i atelieret filtrerede han sine sanseindtryk til enkle og kraftfulde billeder af bl.a. sig selv, familien, byer, bjerge, klosterhaven og ikke mindst træer i massevis.

Og endelig er der ofte en snert af noget unaturligt, komisk eller foruroligende i hans kunst, som blotter, at verden er forunderlig, uforudsigelig og dobbelt – uanset om dit centrum er Danmark, Italien eller noget helt tredje. 

Med over 100 værker fra offentligt og privat eje kommer ’Dobbeltsyner. Ingemann Andersen i Danmark og Italien’ bredt omkring mesterens egenart og hans smukke og fascinerende motiver fra Lolland og Amalfikysten.