Gå til indhold
©  Foto:

La Voix Humaine – enakters soloopera i Nordfalsters Koncerthus

Hvor meget kan et hjerte tåle og erkende? Det er et centralt emne i La Voix Humaine skrevet af den franske komponist Francis Poulenc (1899 - 1963).

Operasangeren Anna Carina Sundstedt synger solorollen som den forsmåede elskerinde i den berømte opera mens den irske/britiske pianist James Sherlock akkompagnerer.

Udgaven man kan opleve i Nordfalsters Koncerthus er en udledning af Den Fynske Operas opsætning fra marts 2021, hvor premieren måtte aflyses og erstattes af en online video, som var tilgængelig i spilleperioden. Nu drager Anna Carina Sundstedt ud og spiller sin ”semi-staged” opførelse oprindeligt instrueret til Den Fynske Opera af Freja Friberg Lyme.

Sopranen Anna Carina Sundstedt med både danske og svenske aner tilbragte en stor del af barndommen i Nakskov som datter af den lokale musikskoleleder, men flyttede siden til København hvor hun blev uddannet som sanger af Lars Waage, John Guttmann og Tonny Landy. Senere har man såmænd også kunnet høre hende som kirkesanger på Nordfalster i Torkilstrup Kirke, men det er hovedsageligt som scenesolist og oratoriesolist, hun har gjort sig gældende både herhjemme og i udlandet i samarbejde med bl. a. DR Symfoniorkestret, Underholdningsorkestret og flere andre orkestre i Europa. Sin scenedebut gjorde hun som Nedda i Leoncavallos ”Pagliacci” og har desuden sunget både Nattens Dronning og Micaëla i ”Carmen”.

På flyglet spiller den irsk/britiske pianist og dirigent James Sherlock, der er anerkendt som en lidenskabelig og frygtløs kender af både nutidig musik og barok opførelsespraksis, hvilket har bragt ham i spidsen af unge dirigenter – men her er han altså som pianist. Han er en hyppig gæst på Nationaloperaen i Paris, Glyndebourne og Den Kongelige Opera i København. Som akkompagnatør har han samarbejdet med store notabiliteter som Felicity Lott, Toby Spence og Shirley Bassey, hvilket har bragt ham til Berliner Filharmonien, Carnegie Hall og The Barbican.

La Voix Humaine udspiller sig som en telefonsamtale mellem den forsmåede elskerinde og den svigefulde elsker. Værket bliver sunget på fransk – men eftermiddagen indledes med en indførelse i operaen på dansk af Anna Carina Sundstedt og alle får udleveret den danske oversættelse, så man kan følge med. Det hele varer en god times tid.