Knuthenborg Safaripark

Visit Lolland-Falster satser på det danske marked: Det er måske ikke Botswana, men det er tæt på…

23.4.2025
Forfatter: Frederikke Krag Hansen
Foto: Robin Skjoldborg

Succesfuld kampagne med humor og kant lanceres i en 2025-udgave for at få flere danskere til at få øjnene op for Lolland-Falster.

Det er måske ikke Provence eller New Zealand… men det er tæt på. Sådan lød budskaberne blandt andre tilbage i 2020, da Visit Lolland-Falster for første gang rullede kampagnen under navnet ”Tæt på” ud. Kampagnen skabte enorm opmærksomhed og med den store succes i bagagen får kampagnen igen luft under vingerne i ny udgave anno 2025.

”Da vi kørte en lignende kampagne i 2020, fik vi mange positive henvendelser, kommentarer og opmærksomhed fra hele landet. Flere spurgte også, hvorfor den ikke fortsatte. Nu har vi lavet en ny kampagne i samme stil, der skal skabe opmærksomhed og med et glimt i øjet få folk til at se nærmere på, hvad Lolland-Falster er og kan,” siger Karin Pedersen, Marketing Projektleder hos Visit Lolland-Falster.

Kampagnen skal være med til at brande området og øge rejselysten til Lolland-Falster. Kampagnen er startet og vil køre på digitale kanaler over sommeren.

Stor konkurrence om danske turister

Med humor og kant har Visit Lolland-Falster skabt kampagnen ”Tæt på” for at vække opsigt og få danskerne til at stoppe op, når de scroller gennem et ellers stort nyhedsflow på blandt andet de sociale medier.

Alle destinationsselskaber, virksomheder og brands kæmper om danskernes opmærksomhed, der er blevet en ny valuta. Derfor er det essentielt at skabe indhold og digitale annoncer, der skiller sig ud, hvis kendskabet til Lolland-Falster skal op.

Næsten 6 ud af 10 danskere kender ikke Lolland-Falster som feriedestination. Derfor er det også en af Visit Lolland-Falsters kerneopgaver at synliggøre og markedsføre området som et attraktivt rejsemål.

”I 2025 sætter vi stort ind på at trække danske gæster til. I 2023 og i 2024 har vi formået af bibeholde niveauet af danske gæster, men vi skal stadig have flere danskere til at få øjnene op for alle oplevelserne i vores område. Det skal vores nye kampagne hjælpe os med,” siger Lindy Kjøller, destinationschef hos Visit Lolland-Falster

For selvom det hverken er The Big Apple, Toscana eller Versailles, så byder Lolland-Falster på smuk natur, gode smagsoplevelser og store attraktioner.

Kampagnen skal inspirere danskerne til at tage på ferie, endagsture eller weekendture på Lolland-Falster. For man behøver ikke at rejse til andre lande for at få de store oplevelser, de er lige rundt om hjørnet, tæt på – på Danmarks sydligste øer, alle dage, året rundt.

Se mere fra kampagnen Tæt på Lolland-Falster her

Flere internationale gæster til Lolland-Falster

Det er ikke kun danskere, der skal trækkes til Lolland-Falster for at realisere målet om en vækst på 5% i antal overnatninger i 2025.

Her skal der hjælp til fra syd. Derfor har Visit Lolland-Falster også fokus på det tyske- og hollandske marked i år. For tyskerne og hollænderne er glade for Lolland-Falster. Det ses i tallene, når der i 2024 var knap 3% flere tyske overnatninger og knap 11% flere hollandske overnatninger end i 2023.

Naturen, kysterne, strandene og muligheden for at slappe af er de primære trækplastre, der får gæsterne til at vælge Lolland-Falster som den næste feriedestination.

I samarbejde med VisitDenmark bliver Lolland-Falster markedsført i Tyskland og Holland med en stor forårskampagne og et efterfølgende kampagnespor med fokus på cykling, vandring og camping.

I regi af projektet Strategic Marketing Alliance – Zealand (SMA-Z), som er et samarbejde mellem fem destinationsselskaber øst for Storebælt, bliver Lolland-Falster yderligere markedsført i Tyskland. Tyskerne har i forvejen et godt kendskab til den danske vestkyst, mens kendskabet til Østdanmark skal op. Derfor er Sjælland, Møn og Lolland-Falster gået sammen om en målrettet markedsføringsindsats af det østlige Danmark.

Med kampagnen har Visit Nordsjælland, Visit Fjordlandet, Destination Sjælland, Visit Sydsjælland & Møn og Visit Lolland-Falster et fælles fokus for at synliggøre Østdanmark som en samlet og attraktiv feriedestination – og gøre sig nye erfaringer med det tyske marked, så vi står stærkt, når Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029.