Dodekalitten

International markedsføring

Foto: BLF

Hvem giver vi særlig opmærksomhed?

"Herzlich willkommen", "Van harte welkom", "Hjärtligt välkomna". Det er tre velkomsthilsner, som er gode at kunne, hvis man driver turismerelateret virksomhed på Lolland-Falster og gerne vil byde sine gæster "hjerteligt velkommen" i 2023.
 
"Tyskerne, hollænderne og svenskerne er de udenlandske turister, som udgør det stærkeste udenlandske turismepotentiale på Lolland-Falster. Derfor er det også i de lande, vi lægger hovedparten af vores udenlandske markedsføringsaktiviteter", siger Karin Pedersen, Projektleder Marketing, Visit Lolland-Falster.

Skarp konkurrence

De danske gæster gør det ikke alene, hverken i eller uden for hovedsæsonen. Vi er meget afhængige af de udenlandske turister, og de internationale kampagner skal også være med til at gøre opmærksom på vores destination hele året. Vi er i skarp konkurrence med de øvrige danske destinationer, så kampagnerne er vigtige.
 
De tyske gæster udgør langt størstedelen af de udenlandske turister på Lolland-Falster. I 2022 steg antallet af hollandske turister markant, mens vores andel af svenskere har ligget mere eller mindre stabilt de senere år. Lolland-Falster ligger geografisk tæt på alle tre lande og har i øvrigt de turismekvaliteter, som i høj grad efterspørges derfra. En fælles tendens er, at flertallet finder og booker deres ferie i Danmark online, og at interessen for camping og outdoor er i stigning.

Ferierejsen købes senere

Corona-nedlukningerne bremsede af for de udenlandske turister i store dele af de forgangne to år. Turisterne er dog heldigvis på vej tilbage, men noget har ændret sig siden sidst. Først og fremmest er de ligesom danskerne påvirket af energikrisen og mindre købekraft, og så bliver der skelet mere til prisniveauet end tidligere, særligt hos svenskerne hvis svage kronekurs har gjort ferien i Danmark noget dyrere. Gode tilbud har aldrig stået i højere kurs.
 
Vi skal med andre ord kæmpe mere for vores udenlandske turister i 2023, og samtidig må vi vænne os til, at de bestiller deres ferie senere, end de plejer. Tendensen er nemlig, at beslutningen om at købe en ferie rykker tættere og tættere på det tidspunkt, hvor ferien afholdes.
 
"Det er ikke unormalt, at ferien først bliver bestilt helt ned til tre uger før selve ferieafholdelsen, så man skal have mere is i maven i dag som turismeaktør. Bookingerne kommer ikke så tidligt i hus som førhen", siger Karin Pedersen.
 
Til gengæld kan vi glæde os over, at de udenlandske turister, som vi typisk tiltrækker på Lolland-Falster, sandsynligvis er mindre påvirkede af inflation og energikrise i deres privatøkonomi end gennemsnittet. De vil næppe droppe ferien helt, men nogle vil givetvis kigge efter billigere alternativer i forhold til tidligere år.

Forårs-markedsføring styrker højsæsonen

”Vi starter markedsføringen i marts måned, hvor Visit Lolland-Falster deltager i VisitDenmarks store landekampagner i Tyskland, Holland og Sverige, hvor Danmark markedsføres som stærk feriedestination. Derudover planlægger vi i Visit Lolland-Falster både en overordnet branding-kampagne for vores smukke område og derudover en række målrettede kampagner i de tre lande, hvor der blandt sættes fokus på vandring, cykling og camping på Lolland-Falster, kombineret med vores smukke kyststrækning, outdoor-muligheder, lokale producenter, kulturoplevelser m.m.” siger Karin Pedersen.
 
Disse kampagner dækker foråret og tidlig sommer med henblik på at tiltrække gæster i forårsmånederne samt inspirere til at holde sommerferien på Lolland-Falster. Markedsføringen i foråret bliver massiv, og derefter bliver der taget bestik af bookingsituationen, tendenser på markederne mm. for at vurdere, hvilke kampagner og markedsføringstiltag, der skal bygges videre på til sensommer og efterårsperioden for at sikre et stort antal udenlandske gæster også i 2023.

Bliv klogere på vores nærmarkeder og turistadfærd

VisitDenmark udarbejder markedsprofiler for de udenlandske turismemarkeder. Her kan du læse mere om særlige kendetegn for de udenlandske turister:
Tyskland, Sverige og Holland.

 

Del dine øjeblikke: