Digital gæsteservice mobil

Lolland-Falster skal være førende på fremtidens digitale og fysiske værtskab

Foto: BLF

Pressemeddelelse
Fredag d. 6. oktober 2023

Et nyt servicekoncept skal bringe Lolland-Falster i front på turismeområdet i Danmark. I fremtiden rykker gæsteservicen helt tæt på turisterne – der, hvor de er – både fysisk og digitalt.

Bestyrelsen for Visit Lolland-Falster har besluttet at investere i en målrettet satsning på digital og fysisk gæsteservice, hvor en markant øget digital tilgængelighed i samspil med lokal og nærværende, fysisk gæsteservice skal sikre, at landsdelen imødekommer behovet fra både nuværende og kommende turister.

En øget digital satsning generelt og virtuelle assistenter skal gøre turistinformationer let tilgængelige og tilbyde guidning døgnet rundt. Samtidig etableres op imod 30 inspirationspunkter for turister hos udvalgte turismeaktører over hele Lolland-Falster for at styrke oplevelsen af Lolland-Falster som én samlet, attraktiv turistdestination. Derudover tilbydes turismeaktørerne en unik servicepakke med viden, synlighed og retten til at benytte det grønne turismeinfo skilt.

Beslutningen indebærer, at aftalerne med de nuværende fire bemandede turistkontorer i Nakskov, Maribo, Nykøbing F. og Marielyst samt de fire infocafeer i Nysted, Stubbekøbing, Sakskøbing og Gedser ikke forlænges, når de udløber ved årsskiftet.

Bestyrelsens beslutning har været præsenteret for Lolland og Guldborgsund kommuners økonomiudvalg, der bakker investeringen og reorganiseringen op.

Kim Rahbek Hansen, formand for Visit Lolland-Falster:
”Lolland-Falster har den kombination, der for alvor kan bringe landsdelen på vækstsporet. Et stigende antal turister, der hvert år besøger Lolland-Falster, en større international interesse for at investere i vores område samt åbningen af Femern Belt tunnelen inden 2030. Med Visit Lolland-Falsters nye turismekoncept ønsker vi at skabe en destination, der ikke kun byder gæsterne velkommen, men som også forstår deres behov på en helt ny måde og dermed sikrer en større tilfredshed og flere investeringer i vores turisme”.

Lindy Kjøller, destinationschef Visit Lolland-Falster:
”Kun 4 % af vores gæster benytter sig i dag af vores turistkontorer. En øget tilgængelighed af information medfører, at gæsterne kommer mere rundt, at flere besøger de enkelte seværdigheder samt mere omsætning i erhvervet og i sidste ende flere lokale arbejdspladser. Andre destinationer har også taget denne rejse, men vi tror på, at vores koncept skaber en unik oplevelse for vores gæster. For det kombinerer det bedste fra begge verdener – den varme velkomst fra lokale medarbejdere og den effektive og præcise digitale kommunikation.”

Mette Rix, medejer af Frederiksdal og medlem af bestyrelsen i Visit Lolland-Falster:
”Det giver god mening at få styrket gæsteservicen ude ved aktørerne. Vi møder jo gæsterne dér, hvor de er og vi kan derfor give dem en god og nærværende oplevelse og et godt værtskab. Et væsentligt element i at fastholde Lolland-Falsters konkurrenceevne er at være til stede og forstå gæsternes digitale rejse og samtidig levere skræddersyede gæsteoplevelser.”

Karsten Juhl, direktør Lalandia og medlem af bestyrelsen i Visit Lolland-Falster:
”Vi har gæster fra mange lande og de efterspørger alle en god, fleksibel gæsteservice digitalt såvel som fysisk, når de besøger vores attraktioner. Kombinationen af en markant investering i digitalisering og nærværende gæsteoplevelser skaber de optimale rammer for at udvikle den lokale turisme og øge gæsternes tilfredshed.”

Lars Ramme Nielsen, branchedirektør for Turisme Dansk Erhverv og medlem af bestyrelsen i Visit Lolland-Falster:
”Turismeerhvervet har et stort potentiale for yderligere vækst de kommende år med mange nye arbejdspladser. Derfor er fremtidens gæste- og værtservice på Lolland-Falster den helt rette vej at gå. Det vil styrke udviklingen af landsdelen som destination, og bringe Lolland-Falster i front på turismeområdet i Danmark.”

Fakta

  • I 2023 vil der være 2,2 millioner overnatninger på Lolland-Falster. Det er stigning på 4 % i forhold til 2022

  • Turismeomsætningen var i 2022 på 3,5 milliarder kroner på Lolland-Falster

  • 4 % af turisterne besøger de nuværende fysiske turistinformationer

  • 30 turismeaktører bliver uddannet og klædt på til at kunne servicere gæsterne

Yderligere information
Lindy Kjøller, Destinationschef Visit Lolland-Falster
+45 20335044

Del dine øjeblikke: