Naturpark Maribosøerne

QR-koder og områdeguides skal styrke den digitale gæsteservice

Foto: Daniel Villadsen

Visit Lolland-Falster er indgået et samarbejde med GoVisit om en bred kommunikationsløsning for at styrke den digitale gæsteservice.

Visit Lolland-Falster har som et led i gæsteservicekonceptet Oplev Lolland-Falster indgået et samarbejde med GoVisit om at styrke og udvikle den digitale gæsteservice. Sammen med GoVisit skabes en bred kommunikationsløsning med flere digitale kanaler, der skal guide og inspirere gæster, der befinder sig på destinationen, til oplevelser på Lolland-Falster. De digitale kanaler tager udgangspunkt i gæstens lokation og guider gæsten videre derfra.

Inspirationssøgningen skal gøres let tilgængelig for gæsterne og en øget online tilstedeværelse kommer i lyset af, at særligt danskerne og tyskerne i høj grad søger inspiration til naturopleveler, attraktioner, kulturelle oplevelser og spisesteder online.

”Vi har valgt en bred kommunikationsløsning med web apps, touchskærme og en app, da vi gerne vil hjælpe og synliggøre store som små turismeaktører- og oplevelser. Og med de forskellige kanaler, kan vi også guide gæsterne ud fra, hvor længe de besøger Lolland-Falster. På denne måde tager vi udgangspunkt i de enkelte behov og forudsætninger,” fortæller Lindy Kjøller, destinationschef hos Visit Lolland-Falster.

Foruden at imødekomme efterspørgslen fra gæsterne, bliver samarbejdet med GoVisit også til stor gavn for turismeaktørerne. Blandt andet bliver events, der er oprettet i KultuNaut, synliggjort flere steder, turismeaktører kan sende nyheder til gæsterne via appen og sælge billetter til arrangementer via GoVisit. Alt sammen via enkle arbejdsgange i ét samlet system.

Web App: Gæstens digitale guide, der hvor gæsten er

Mobilen er det hyppigst anvendte medie til inspirationssøgning, og derfor tilbydes gæsterne at søge inspiration og finde guides via en såkaldt Web App. Hver Web App kan tilgås via en QR-kode.

Web Appen er tilgængelig på både dansk, engelsk og tysk, og sproget vælges, så snart QR-koden er scannet.

Der kommer i alt 9 web Apps baseret på områder på Lolland-Falster, og i første omgang bliver QR-koderne placeret ved de 24 infopunkter. Indholdet vil tage udgangspunkt i gæstens lokation. Det betyder; at scanner gæsten en QR-kode i Maribo og omegn, vil gæsten finde guides og inspiration til oplevelser i og omkring Maribo.

Indholdet i de enkelte Web Apps tager udgangspunkt i den præmis, at det er forskelligt, hvor længe gæsterne besøger Lolland-Falster. Derfor vil hver Web App indeholde forskellige guides alt efter om, gæsterne har 2 timer eller et par dage. Har gæsten en uge eller mere på Lolland-Falster, guider og inspirerer vi til oplevelser på hele destinationen, da gæsten vil være mere tilbøjelig til at køre længere for at opleve.

Med udgangspunkt i en Web App for Maribo og omegn, vil strukturen på indholdet eks. bestå af:

  • 2 timer i Maribo
    Her vil være en liste med oplevelser i nærområdet, som kan besøges på under 2 timer.
  • 2 dage i Maribo
    Her vil fremgå en liste med oplevelser i nærområdet og omegn. Gæsten har flere dage til oplevelser, og derfor vil det være naturligt, at gæsten vil køre lidt længere for den næste oplevelse.
  • En uge på Lolland-Falster
    Her tages udgangspunkt i oplevelser på hele Lolland-Falster, da gæsten har mange dage til at opleve Lolland-Falster, og dermed gerne vil køre efter den næste oplevelse.
  • Events
    Eventkalender fra KultuNaut gøres tilgængelig, og dermed kan gæsten blive inspireret til dagsaktuelle begivenheder i nærområdet.
  • Spisesteder
    Gæsterne søger i høj grad efter spiseoplevelser, og derfor guides til spiseoplevelser i nærheden og i dette tilfælde tæt på Maribo og omegn.
  • Naturoplevelser
    Natur, kyst, strand og hav er det primære rejsemotiv, som får gæster til at vælge Lolland-Falster som feriemål. Derfor kan gæsten også blive inspireret til naturområder og ruter, mens der endeligt linkes til download af Naturlandet App, der indeholder cykel- og vandreruter.

Artiklen fortsætter under billedet...

QR-kode til web app Maribo

Scan QR-koden og få en lille smagsprøve på en web app.Foto:Visit Lolland-Falster

GoVisit App synliggør alle oplevelser på Lolland-Falster

Gæsterne får også mulighed for at downloade appen GoVisit, der er en del af den samlet kommunikationsløsning. Ud fra en tanke om, at gæsterne er mere tilbøjelige til at scanne en QR-kode end at downloade en app, er GoVisit Appen tiltænkt gæster, der besøger Lolland-Falster i flere dage, en uge eller mere, da de vil søge mod appen for mere indhold.

Alle oplevelser og attraktioner – store som små – er synliggjort i appen, og dermed kan gæsten udforske et bredt udvalg af oplevelser på Lolland-Falster. Appen har følgende funktioner:

  • Tager udgangspunkt i gæstens lokation
    Gæsten guides med udgangspunkt i lokationen. Oplevelser, attraktioner og events, som gæsten møder først i appen, er derfor placeret geografisk tæt på.
  • Gæsten kan vælge oplevelser efter interesse
    Gæsten kan udforske kategorier såsom attraktioner, events, spisesteder og naturområder, og dermed målrette sin søgning efter særlige oplevelser. Og så vil det være muligt at se alle oplevelser, attraktioner og events på hele Lolland-Falster.
  • Kortfunktion
    Appen indeholder et dynamisk kort. Kortet giver gæsten et overblik samt rutevejledning til de enkelte oplevelser og attraktioner.
  • Skab egen favoritliste
    Gæsten kan gemme oplevelser, vedkommende finder interessant. På denne måde kan gæsten lave sin egen liste over steder, der skal opleves, og derfra planlægge de enkelte ture og dage. De gemte oplevelser kan også ses på et kort.
  • Push nyheder til gæster
    Som turismeaktør kan man tildeles en aktøradgang til GoVisit. Med denne adgang vil det være muligt at sende nyheder til gæster, der har downloadet appen og som følger aktørens profil. Hver gang, der sendes en nyhed ud, vil gæsten på destinationen modtage en notifikation om nyheden fra denne aktør. 

GoVisit Appen er med andre ord en fantastisk guide at have med i lommen, når Lolland-Falster skal udforskes.

Touchskærme hos infopunkter skal inspirere gæsterne til oplevelser

En række infopunkter vil have en touchskærm stående, som gæsterne kan navigere rundt på for at finde inspiration til oplevelser på Lolland-Falster.

Touchskærmene vil vise indhold i prioriteret rækkefølge ud fra lokationen, og det bliver muligt at udforske Lolland-Falster ud fra kategorierne:

  • Oplevelser
  • Spisesteder
  • Events
  • Cykel- og vandreruter
  • QR-kode til download af GoVisit App
  • QR-kode til download af Naturlandet App

Hertil er indholdet tilgængeligt på dansk, engelsk og tysk.

På touchskærmene kan også vises film, som kan inspirere til oplevelser. Desuden peger analyser på, at bl.a. tyskerne er interesseret i realtidsdata såsom vejret, og denne efterspørgsel kan imødekommes på touchskærmene, hvor det bliver muligt at synliggøre vejrudsigten, når skærmen ikke bruges til at fremsøge oplevelser af gæsterne.

Del dine øjeblikke: