
Nye trends og muligheder, der kan trække flere tyske gæster til Lolland-Falster
Hvordan trækker vi flere tyskere til Lolland-Falster? Det har VisitDenmarks markedschef i Tyskland, Markus Diefenbach, gjort os klogere på ved at dele ud af sin viden om de tyske gæster.
100 engagerede turismeaktører var samlet til årets store turismedag på den tidligere Saxkjøbing Sukkerfabrik for at blive klogere på det højaktuelle emne: Hvordan trækker Lolland-Falster flere tyske gæster til?
Markus Diefenbach, VisitDenmarks markedschef i Tyskland, indtog scenen for at dele ud af sin store viden om de tyske gæster.
Tyskland befinder sig i en svær økonomisk situation, som kan have betydning for tyskernes prioritering af ferie. Men Markus Diefenbach kunne berolige med, at tyskerne forsat prioriterer at tage på ferie. De fravælger hellere et restaurantbesøg for at prioritere at tage ud at rejse.
Når tyskerne skal vælge, hvor GPS’en skal indstilles til, kigger de efter destinationer med mulighed for at slappe af, natur, strand, kyster og tryghed.
”Tyskerne søger et trygt rejsemål. De ser mod Danmark, for her kan de se, at tingene er i orden. Derfor fravælger de også destinationer som USA og søger i stedet andre lande med mere tryghed”, fortæller Markus Diefenbach.
Lolland-Falster oplever også, at tyskerne i stigende grad rejser over Femern Bælt. I 2024 var der knap 3% flere tyske overnatninger på Danmarks sydligste øer sammenlignet med 2023, og i januar 2025 var der 11% flere tyske overnatninger i forhold til samme måned året før.
Nye trends og målgrupper åbner for nye muligheder
Der er nye potentialer, trends og målgrupper at have øje for, hvis Lolland-Falster ikke skal blive en transitdestination, når Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029.
Tyskerne er kendt for at være kulturinteresseret, og i Danmark er der en tendens til at tænke Kultur med stort ”K”, men i stedet skal kultur tænkes med et lille ”k”. Kultur skal kobles sammen med natur for at få tyskernes opmærksomhed.
Markus Diefenbach kunne også fortælle, at JOMO Travel – Joy of Missing out – er i vækst. Tyskerne ønsker at reducere stress og angst og søger derfor naturen og roen. Præcis det kan de finde på Lolland-Falster, og det skaber gode muligheder for områdets turistbranche.
Samtidig vinder de korte ferier frem. Her vil en køretur på 10 min. gennem den fremtidige Femern Bælt-tunnel gøre det nemmere for tyskerne at rejse til Lolland-Falster på kortere ferier – særligt i ydersæsonerne.
For selvom tyskerne forsat prioriterer ferien i en økonomisk, usikker tid, så er de også meget prisbevidste. 43% bliver irriteret over for høje priser på deres ferie, og afvejer hvad de får for deres penge.
Danmark er dyr i højsæsonen, men især billig i ydersæsonen, og det kan trække flere tyskere til Lolland-Falster uden for de velkendte sommermåneder. På denne måde kan de tyske gæster være med til at forlænge sæsonen.
Men det er også vigtigt at have øje for nye målgrupper, hvis Lolland-Falster skal have det fulde udbytte af den stigende interesse fra vores sydlige naboer.
Her pegede Markus Diefenbach på to målgrupper:
- Hundeejere: Med 10,6 millioner tyske hundeejere, anbefaler han at gøre det nemt og tilgængeligt at have sin hund med på ferie.
- Generation Z: De unge tyskere udgør 10,3 millioner, som søger information digitalt og booke billetter online. Derfor er det vigtigt at være til stede online – også på tysk.
Derudover kunne Markus Diefenbach fortælle, at VisitDenmark retter blikket længere mod syd i deres markedsføring, da der er et stort potentiale for at trække nye gæster til Danmark.
”Femern Bælt-tunnelen bliver en gamechanger”
I 2029 åbner Femern Bælt-tunnelen og skaber enestående muligheder for Lolland-Falster. Markedet udvides fra 3 mio. til 9 mio. potentielle gæster, der kan nå Lolland-Falster inden for 2-3 timer. I en analyse, foretaget af fem destinationsselskaber på Sjælland, fremgår det, at 5 mio. tyskere finder det mere sandsynligt at rejse til Sjælland, Lolland-Falster og Møn, når tunnelen åbner.
”Femern Bælt-tunnelen bliver en gamechanger, og I får meget ud af det på Lolland-Falster, for I har en god kapacitet og store oplevelser”, lød det fra scenen.
Det er vigtigt, at Lolland-Falster er klar til at tage imod de tyske gæster. Derfor er det også positivt, at knap halvdelen af deltagerne på turismedagen mener, at Lolland-Falster er klar til at tage imod de tyske gæster, mens mere end en tredjedel mener, at landsdelen arbejder på det.