Ravnsby Bakker

Tyskerne skal vises rundt på hele Lolland-Falster

Foto: BLF

En ny markedsføringsindsats skal øge tyskernes kendskab til oplevelser og attraktioner overalt på Lolland-Falster, mens de er her.

19.09.2024

I 2030 forventes et stort indryk af tyske turister til Danmark efter åbningen af Femern Bælt-tunnelen. Derfor skal Lolland-Falster som feriedestination allerede nu forberede sig på et større antal af tyske gæster. En vigtig brik i den indsats er en stærk digital gæsteservice. Med den i hånden, vil turisterne blive inspireret og guidet til de mange oplevelser og attraktioner, Lolland-Falster byder på.

For at nå ud til tyskerne er der sat gang i en mere målrettet indsats.

”Vi ved, at tyskerne generelt er meget modtagelige overfor at ville ud, se og opleve mange nye og forskellige ting, når de er på ferie. De vil heldigvis ikke bare sidde i et sommerhus eller på et hotelværelse. Vi ved også, at vi når mange flere af dem, hvis vi kommunikerer til dem på tysk, f.eks. på de sociale medier. Derfor har vi denne sommer oprettet tyske profiler på de sociale medier og her kørt en kampagne på tysk for at guide vores gæster rundt til de mange attraktioner,” fortæller Karin Pedersen, marketingprojektleder hos Visit Lolland-Falster.

Vores tyske gæster er kendt som nysgerrige, aktive og alsidige. De er særligt begejstrede for Sydhavsøernes strande, kyster og natur, men de sætter også stor pris på mangfoldige ferieoplevelser med både afslapning, aktiviteter, lokale smagsoplevelser, kunst, kultur og historiske oplevelser.

Netop tyskernes ønske om en afvekslende ferie kan vi imødekomme ved løbende at fortælle dem, hvad der sker og findes på Lolland-Falster. Og kan de ikke nå det hele denne gang, så skal de have lyst til at komme igen og opleve mere.

Her er de sociale medier et stærkt værktøj. Markedsanalyser fra VisitDenmark viser, at de sociale medier i større grad bliver brugt til at finde inspiration, mens man er på ferien. Vi sidder altså i et sommerhus og hygger os med at scrolle de sociale medier for at finde ud af, hvad der sker og findes i området. Den tendens tapper Visit Lolland-Falster nu ind i, ved at vise hele Lolland-Falster frem på de sociale medier.

Over 2 mio. tyske eksponeringer

Allerede denne sommer har indsatsen på de sociale medier haft stor succes. På fire måneder er de digitale annoncer nået ud til over 435.000 tyskere og er set mere end 2,1 millioner gange. En flot start, der lover rigtig godt for de fremtidige kampagner.

Det er især målet at nå ud til tyskere i det nordlige Tyskland, der er på vej til Danmark med færgen, og dem, der allerede befinder sig på Lolland-Falster. Det handler om at få dem til at gå på opdagelse i alt fra børne- og familievenlige aktiviteter og lokale smagsoplevelser til kunst, kultur og den smukke natur.

Kampagnen startede i juni og løber frem til og med september, hvor den tyske sommerferie slutter.

Men indsatsen stopper ikke her.

For gennem de næste år skal der også opbygges en stærk følgerskare på Instagram og Facebook, så endnu flere tyskere får øjnene op for Sydhavsøerne. Specielt med øje for, at den kommende Femern Bælt-tunnel på bare 10 min. kan give tyskerne dansk grund under fødderne og adgang til store oplevelser.

Fortsætter de gode takter i efteråret

Indsatsen fortsætter ind i efteråret, for med danskernes efterårsferie i uge 42 og den tyske efterårsferie spredt fra uge 40-44, er der rig mulighed for at gøre gæsterne opmærksomme på efterårets mange aktiviteter.

”Flere og flere attraktioner holder åbent længere ind i efteråret. Og vi vil rigtig gerne bidrage til at aktørerne får et travlt efterår. Derfor laver vi også en kampagne i efteråret, for at gøre gæsterne opmærksomme på, hvad de kan opleve” fortæller Karin Pedersen.

Og med alt fra børnevenlige aktiviteter, kunst og kultur til lokale smagsoplevelser dette efterår er der uden tvivl stor mulighed for, at tyskerne kan få en mangfoldig ferieoplevelse.