
Lolland-Falster er vilde med turisterne
På Lolland-Falster hilser borgerne turisterne velkommen med åbne arme. En ny undersøgelse viser, at næsten 8 ud af 10 bakker op om turismen – og det er langt mere end landsgennemsnittet.
Borgerne på Lolland-Falster har set, hvor vigtig turismen er for Lolland-Falster, det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion. Knap 8 ud af 10 borgere bakker op om turismen, og her placerer Lolland-Falster sig flot på landsplan, hvor det er 7 ud af 10, der ser positivt på turismen.
Den lokale opbakning er både vigtig og nødvendig, mener Lindy Kjøller, destinationschef hos Visit Lolland-Falster:
”Vi har et ambitiøst mål om at nå 3 millioner overnatninger i 2030. Det mål kan vi kun realisere, hvis der er lokal opbakning til turismen. Derfor glæder den store opbakning mig meget. Undersøgelsen viser, at lokalbefolkningen kan se, at turismen er værdifuld og bidrager til, at vi kan udvikle Lolland-Falster med flere kulturtilbud, flere attraktioner, flere overnatningssteder, et stærkt handelsliv, mere omsætning og flere arbejdspladser. Og det er med til at gøre Lolland-Falster til et bedre sted at bo og besøge.”
Borgere er vigtige ambassadører
Lolland-Falster skal stå sammen om at skabe de gode oplevelser for turisterne. Her spiller borgerne også en stor rolle. For det er borgerne, som turisterne møder i supermarkedet, på stranden, på restauranten eller hos bageren.
83% af borgerne er stolte af, at turister vælger at holde ferie på Lolland-Falster. Og det kan især mærkes, når hele 75% af borgerne møder turisterne med åbne arme og godt kan lide at give dem gode råd med på vejen.
”Når borgerne tager del i at guide og vejlede vores turister, så er det med til at give dem en god oplevelse. Vi kender det fra os selv, når vi er på ferie. Når en lokal tager sig tid til at fortælle hvilket spisested, vi skal besøge, hvor det er bedst at bade eller hvor vi finder den lille, skæve butik, så lytter vi til dem, der kender området bedst. Med andre ord er borgerne ambassadører for Lolland-Falster, og derfor er det vigtigt, at de er med til at give et godt indtryk af området, så turisterne både har lyst til at komme igen og anbefale Lolland-Falster som feriedestination til andre”, lyder det fra Lindy Kjøller.
Indsatser skal bibeholde stærk opbakning
Det er tydeligt, at turismen står stærkt på Lolland-Falster. Men de positive takter kommer ikke af sig selv. Det sætter krav til, at ærmerne smøges op for fortsat at sikre, at turismen og lokalsamfundet går hånd i hånd.
For lokalbefolkningen har det stor betydning, at turisterne er med til at passe på miljøet og naturen. Det perspektiv er der fokus på hos Visit Lolland-Falster. For turisterne skal være med til at passe på området – til gavn for både borgere, erhverv og turister.
”Vi er gået ind i arbejdet med at udvikle regenerative og bæredygtige oplevelser. Det handler om, at turisterne f.eks. ikke bare nyder naturen, men aktivt tager del i at passe på den og beskytte den. For vi skal alle være med til at passe på Lolland-Falster”, siger Lindy Kjøller.
Samtidig ser Lolland-Falster ind i en fremtid, hvor det potentielle marked vil vokse fra 3 millioner mennesker til over 9 millioner mennesker, som vil have en køretid på blot 2-3 timer til Lolland-Falster, når Femern Bælt-tunnelen åbner i 2029.
Det betyder flere turister inden for de kommende år, men det stiller også større krav til at styre turismen i en ansvarlig retning.
"Vi skal sikre, at turisterne både fordeles over destinationen og over året. Og så skal vi hjælpe dem med at være gode turister. Det gælder bl.a. i forhold til, hvordan de bevæger sig rundt i naturen, affaldssorterer eller mindsker madspild i sommerhusene", forklarer Lindy Kjøller.
For Lolland-Falster skal have en turisme, der passer på naturen, lokalsamfundet og bidrager til vækst.