Søgning efter overnatning på Lolland-Falster på Google

Gode råd til at blive set af turisterne

4.2.2025
Forfatter: Frederikke Krag Hansen
Foto: Visit Lolland-Falster

Få 3 gode råd til at blive mere synlig online. Alt sammen for at trække flere turister til.

Turister bliver mere og mere digitale, og søger inspiration til oplevelser, overnatning og spisesteder online. Derfor er det vigtigt for dig som turismevirksomhed at være synlig digitalt for at trække turister til.

Herunder finder du 3 gode råd til, hvordan du kan styrke din digitale tilstedeværelse på Google, gennem brugeranmeldelser og med en hjemmeside på flere sprog.

  1. Få flere besøgende med opdaterede oplysninger på Google

Turister søger primært inspiration til deres næste ferie online, og søgningen efter den næste feriedestination starter ofte på Google. Men turister søger i høj grad også inspiration til oplevelser, spisesteder og overnatning, mens de befinder sig på destinationen.

Derfor er det afgørende, at din virksomhed er synlig på Google. Med en virksomhedsprofil på Google My Business kan turisterne finde dine åbningstider, kontaktoplysninger, hjemmeside og anmeldelser fra tidligere besøgende.

På denne måde øger du din synlighed og opnår en større chance for at blive fundet af potentielle besøgende.

Det er utroligt vigtigt, at dine oplysninger hele tiden er opdateret. Det sikrer, at turisterne kan:

  • Finde din virksomhed, når de søger efter oplevelser, attraktioner, restauranter og hoteller på Google og Google Maps
  • Se, hvornår du har åbent
  • Kontakte dig direkte med spørgsmål

Google My Business er gratis at oprette, og det er en enkel måde at øge din synlighed på og tiltrække flere turister. Sørg altid for, at dine oplysninger er korrekte og løbende opdateres efter sæsonen.

  1. Træk turister til med gode anmeldelser

Du kender det måske. Du været ude at spise en middag, maden var god, glasset godt fyldt og tjenerne rigtig søde. Samlet set går du hjem med en god og særlig oplevelse, som du også synes, at andre skal have.

Du går ind på TripAdvisor, Trustpilot eller Google og skriver en anmeldelse af restauranten. Og lige præcis din anmeldelse er med til at inspirere andre til at booke et bord på selvsamme restaurant.

For data viser, at både danske og tyske kyst- og naturturister søger inspiration til ferieoplevelser på hjemmesider med brugeranmeldelser. Og i en undersøgelse fra BrightLocal og Revinate fremgår det, at 89% har tilkendegivet, at anmeldelser har betydning for deres valg om at foretage et køb.

Derfor er det vigtigt, at din virksomhed er synlig på digitale gæsteanmeldelsesplatforme som TripAdvisor, Trustpilot og Google.

Sådan kommer du i gang:

  • Opret en profil på relevante anmeldelsesplatforme som TripAdvisor
  • Opfordr dine gæster til at dele deres oplevelse
  • Besvar anmeldelser – både positive og negative. Det viser, at du værdsætter dine gæsters besøg, tid og feedback, mens du også skaber en stærkere relation til dine gæster.
  1. Bliv set af internationale turister med en hjemmeside på flere sprog

Det kan være krævende og omkostningsfyldt at drive flere hjemmesider på forskellige sprog. Måske har du allerede forsøgt at oversætte din hjemmeside ved brug af Google Translate og tilmed udarbejdet tre versioner af din hjemmeside på dansk, tysk og engelsk? Men der findes bedre og nemmere metoder.

I 2029 åbner Femern Bælt-tunnelen og allerede inden for de kommende år har 10 mio. tyskere Lolland-Falster, Sjælland og Møn på radaren til en ferie. Lolland-Falster kan derfor se frem til mange tyske turister, og det gør det endnu vigtigere for dig som turismevirksomhed at have en tysksproget hjemmeside. For i en stor analyse af de tyske turister, fremgår det, at tyskerne bl.a. foretrækker hjemmesider på eget sprog.

Med et værktøj som G-Translate, et plug-in på din hjemmeside, kan du nemt og automatisk få din hjemmeside oversat til udvalgte sprog – eks. tysk og engelsk.

En hjemmeside på flere sprog kan hjælpe dig med, at:

  • Blive synlig, når en turist laver en søgning på Google på eget sprog. Eks., når en tysker søger på ”Unterkünfte Lolland-Falster”
  • Øge trafikken til din hjemmeside
  • Give internationale turister en bedre brugeroplevelse

Læs mere om, hvordan du automatisk kan få oversat din hjemmeside til flere sprog.