Gå til indhold
©  Foto:

Nakskov Brandmuseum

Brandmuseet fortæller historien om beredskabet og brandbiler, men har også et fint afsnit om Jørgen Skafte Rasmussen, født i Nakskov og efter første verdenskrig opfinderen af fremstillingen af eksplosionsmotoren og en to-takters hjælpemotor til cykler. Det blev til motorcyklerne DKW, som fremstilledes i stort antal i 1920’erne. DKW var verdens største producent af motorcykler i 1920’erneog firmaet var en del af det, der fusionerede til det vi i dag kender som AUDI.

Sprøjtehusets historie er ikke særlig gammel, hvorimod Nakskov Brandvæsen er en "ældre herre". Allerede i 1803 reorganiserede man brandvæsenet, fastansatte brandinspektør og sprøjtemestre. Det er dog først i 1886 at man også besluttede at fastansætte 20 brandmænd med fast løn. Det er derfor fra dette år at man beregner brandvæsenets "alder". 

Sprøjtehusets historie starter da Nakskov Brandmandsforening får en gammel brandbil forærende, som tidligere har kørt i Nakskov Brandvæsen, og som har været ude som bedriftværnssprøjte på det daværende DOW-Danmark, på Stavangervej. For at sikre brandbilen, dannede man en forening som skulle varetage vedligeholdelsen. Det viste sig dog hurtigt at interessen for at bevare, både brandbilen, og andre effekter fra brandvæsenerne i Danmark, var så stor at foreningens aktiviteter blev udvidet til også at omfatte disse.

Del dine øjeblikke: